Friday, December 11, 2009

About Sound Card

Sound Card ေတြကို အဓိကအားျဖင္႔ကေတာ႔ Gaming အတြက္ဦးစားေပးထုတ္လုပ္ခဲ႔တာျဖစ္ပါတယ္။ 1989 ခုႏွစ္မွာ Creative Lab ကေန SoundCard ေတြရဲ႔ပထမဆံုးျဖစ္ေသာ Sound Blaster Card ကို ထုတ္လုပ္ခဲ႔ပါတယ္။

Sound Card ေတြကို အဓိကအားျဖင္႔ကေတာ႔ ႏွစ္မ်ိဳးခြဲျခားထားပါတယ္။
(1) Internal Sound Card
(2) External Sound Card တို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။

(1) Internal Sound Card ေတြကို အားလံုးသိၾကမွာပါ။ သူ႔ကို Motherboardေပၚက ISA slot , PCI slot , PCIE - slot ေတြမွာ စိုက္၍အသံုးျပဳႏိုင္ပါတယ္။ဒါေပမယ္႔ အခုျမန္မာျပည္မွာကေတာ႔ PCI slotမွာစိုက္လို႔ရတဲ႔ sound card ေတြကိုအလြယ္တကူ ၀ယ္ယူရရွိႏိုင္ပါတယ္။

(2) External Sound Card ေတြကေတာ႔ USB နဲ႔တြဲသံုးၾကတာမ်ားပါတယ္။သူကက်ေနာ္တုိ႔ အျပင္မွာ ျမင္ေနရတဲ႔ modem ေတြနဲ႔ပံုသ႑န္ခ်င္းဆင္တူပါတယ္။ဒါေပမယ္႔ modem ေတြက ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္သလိုexternal sound card ေတြကလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႔ USBဆိုဒ္ေလာက္သာ လာတဲ႔ external sound card ေတြလည္းရွိပါတယ္။ဒါေပမယ္႔
ျမန္မာမွာ ကေတာ႔ နည္းနည္းရွားပါတယ္။လူသံုးလည္း နည္းၾကပါတယ္။ဒါေပမယ္႔ ဘယ္Sound Card မဆို Driver တင္ေပးရပါမယ္။ Driver မတင္ရင္ေတာ႔အသံလံုး၀မထြက္ပါဘူး။

Sound လို႔ေျပာလုိက္ျပီဆိုတာနဲ႔ သူ႔မွာ အေျခခံအားျဖင္႔ port သံုးခုပါပါတယ္။
(1)Line in(Blue)
(2)Line out(Green)
(3)Mice(Pink)

Line in port ကေတာ႔ လြယ္လြယ္ကူကူ ေျပာရရင္ေတာ႔ ကြန္ပ်ဴတာထဲကိုအသုံး၀င္မယ္႔ device ေတြအားလံုးတပ္ဆင္တဲ႔ ေနရာျဖစ္ပါတယ္။ကတ္ဆက္ကိုကြန္ပ်ဴတာနဲ႔ join ျပီး အသံဖမ္းတဲ႔ လုပ္ငန္းေတြကိုလုပ္ေဆာင္လို႔ရပါတယ္။ကတ္ဆက္မွ မဟုတ္ပါဘူး တစ္ျခား ကိုယ္႔ကြန္ပ်ဴတာထဲကို အသံထည္႔သြင္းမယ္႔device ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ထည္႔သြင္းလို႔ရပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ႔ analog todigital ေပါ႔။ Line in port ရဲ႔ အေရာင္က အျပာေရာင္လို႔ေျပာေပမယ္႔အျပာေဖ်ာ႔ေရာင္လို႔ေျပာရင္ ပိုမွန္ပါလိမ္႔မယ္။

Line out port ကေတာ႔ speaker , hear phone တို႔တပ္ဆင္တဲ႔ေနရာပါ။ဒါကိုေတာ႔ေထြေထြထူးထူးေျပာစရာမလိုပါဘူး။ သူက digital to analog ပါ။ အေရာင္ကလည္းအစိမ္းေဖ်ာ႔ေရာင္ပါ။

Mice port ကေတာ႔ Line in port နဲ႔သေဘာတရားခ်င္းဆင္တူပါတယ္။ သူ႔မွာေတာ႔mice , joy stick တို႔တပ္ဆင္အသံုးျပဳလို႔ရပါတယ္။ သူကလည္းပန္းေရာင္ေဖ်ာ႔ေဖ်ာ႔ပါပဲ။

တစ္ျခား port ေတြကေတာ႔ အမည္းေရာင္တို႔ ဘာတို႔ေပါ႔။ဒါေပမယ္႔ တစ္ျခားadvance ေနရာမွာသံုးဖို႔ထားတဲ႔ port ေတြပါ။ အသံုးလည္းသိပ္မမ်ားသလိုေစ်းကလည္းၾကီးပါတယ္။ဒီအတြက္ မေဖာ္ျပေတာ႔ပါဘူး။

က်ေနာ္တုိ႔ line in ,line out ,mice port ေတြဟာအသံကူးေျပာင္းတဲ႔အခါမွာcopper ေပၚကေနကူးေျပာင္းေလ႔ရွိပါတယ္။port ေတြပုသ႑ာန္က အ၀ိုင္းေလးေတြပါ။ေနာက္ ဆိုနီနဲ႔ ဖိလစ္တို႔ကထုတ္တဲ႔ port တစ္ခုရွိပါတယ္။သူ႔ကိုေတာ႔ SPDIF
လို႔ေခၚပါတယ္။ သူ႔ရဲ႔ အရွည္ကေတာ႔ Sony / Philips Digital Interfaceျဖစ္ပါတယ္။သူ႔ရဲ႔ port ပံုစံက ေလးေထာင္႔ပါ။ အထူးသျဖင္႔ DVDစက္တုိင္းနီးပါးမွာ ပါ၀င္ေလ႔ရွိပါတယ္။ port ရဲ႔ အေပၚက သားေရဖက္ ကိုဆြဲခြာျပီး SPDIF ရတဲ႔ speaker နဲ႔တြဲသံုးရမွာျဖစ္ပါတယ္။အသံထြက္တာကေတာ႔ ကိုယ္႔ေဘးနားမွာလာျပီး ေျပာေနရတယ္လို႔ထင္ရေလာက္ေအာင္အထိ
ေကာင္းမြန္ပါတယ္။ တစ္ျခား copper port ေတြနဲ႔ယွဥ္ရင္လည္းအေတာ္ၾကီးကိုသာလြန္ေကာင္းမြန္ပါတယ္။ SPDIF ကအသံကူးေျပာင္းတဲ႔အခါတဲ႔အခါမွာcopper ေပၚမွာ သြားတာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ optical နဲ႔သြားတာပါ။ ဒါေပမယ္႔သူ႔ရဲ႔အားနည္းခ်က္က SPDIF ရတဲ႔ speaker က ေတာ္ေတာ္ၾကီးကိုရွားပါတယ္။ေစ်းကလည္း အနည္းငယ္ၾကီးတဲ႔ အတြက္ေၾကာင္႔ အသံုးမျပဳႏိုင္ၾကပါဘူး။

Sound Card ေတြမွာ အဓိကၾကတဲ႔ အေျခခံ Chipset ငါးမ်ိဳးရွိပါတယ္။

(1)DSP(Digital Signal Processor)
(2)RAM(Random Access Memory)
(3)DAC(Digital Analog Converter)
(4)ADC(Analog Digital Converter)
(5)ROM(Read Only Memory) တို႔ျဖစ္ပါတယ္။

Sound Card ေတြရဲ႔ အလုပ္လုပ္ပံုဟာ ဒီ chipset ေပၚမွာအေျခခံျပီးအလုပ္လုပ္ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ Sound Card ေတြရဲ႔ ေအာက္က pin ေလးေတြကေန Computerထဲမွ Digital Audio File ေတြကို DSP လို႔ေခၚတဲ႔ Digital Signal Processorေပၚသို႔တင္ပါတယ္။ DSP ဆိုတာကလည္း CPU တစ္မ်ိဳးပါပဲ။ ဒါေပမယ္႔ သူက SoundCard တစ္ခုတည္းေပၚမွာပဲ အလုပ္လုပ္တဲ႔ CPU အမ်ိဳးအစားပါ။Central Processingေတာ႔ မဟုတ္ပါဘူး။ထို႔အျပင္ ကြန္ပ်ဴတာဟာ digital audio ေတြကိုပဲ support လုပ္ပါတယ္။

အလုပ္လုပ္ပံုကေတာ႔ Sound card ေပၚကpin ေလးေတြကေနကြန္ပ်ဴတာေပၚမွာရွိတဲ႔အသံဖုိင္ေတြကို DSP ေပၚတင္ပါတယ္။ထို DSP ကသူ႔ရဲ႔လုပ္ငန္းတာ၀န္အားလံုးကို RAM ေပၚသို႔ တင္ျပီး အလုပ္လုပ္ပါတယ္။RAMဆိုတာကလည္း sound card မွာပဲ အလုပ္လုပ္တဲ႔ memory တစ္မ်ိဳးပဲျဖစ္ပါတယ္။ဒီမွာသတိျပဳရမွာက DSP ဆိိုတာကလည္း Sound Card ေပၚမွာပဲ အလုပ္လုပ္တဲ႔ CPU ျဖစ္ျပီး RAM ကလည္း Sound Card ေပၚမွာပဲ အလုပ္လုပ္တဲ႔ Memoryတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ေတြအားလံုးဟာ Sound Card ေပၚမွာပဲအလုပ္လုပ္ႏိုင္ျပီး လက္ရွိကြန္ပ်ဴတာမွာ ေခၚေ၀ၚေနတဲ႔ CPU ေတြ Memory ေတြနဲ႔ ဘာမွမသက္ဆိုင္ပါဘူး။ဒီႏွစ္ခုကို ေရာ မသြားဖုိ႔အေရးၾကီးပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး RAMကမွတစ္ဆင္႔ DAC (Digital Analog Converter) ေပၚသို႔ေရာက္ျပီး Line out နဲ႔Speaker port ေတြကတစ္ဆင္႔ က်ေနာ္တို႔ၾကားရတာျဖစ္ပါတယ္။

Line in နဲ႔ mice port ေတြက၀င္လာတဲ႔ analog အသံဖိုင္ေတြကေတာ႔ ADC chipsetကေန RAM ေပၚသို႔ေရာက္ျပီး ေနာက္ဆံုး sound card ေပၚမွ pin ေလးေတြကတစ္ဆင္႔ကြန္ပ်ဴတာထဲသို႔ျပန္လည္ေရာက္ရွိတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကေတာ႔ Sound Card ေတြရဲ႔
အလုပ္လုပ္ပံုျဖစ္ပါတယ္။

က်ေနာ္တုိ႔ Audio မွာ အဓိကအားျဖင္႔ (၂) မ်ိဳးခြဲျခားႏုိင္ပါတယ္။
(1)Digital Audio
(2)Midi Audio(Musical Instrument Digital Interface) တို႔ျဖစ္ပါတယ္။

Digital Audio ကေတာ႔ format ေတြအမ်ားၾကီးပါ။ VCD format က .DAT , DVDformat က .VOB တို႔လိုမ်ိဳးေပါ႔။ format
ေတြကေတာ႔အမ်ားၾကီးပါ။ေရတြက္ရင္ေတာ႔ ေတာ္ေတာ္ေလးေမာႏိုင္တယ္။ ေအာ္ ေနာက္ MP3 ဆိုတာက MPEG 3 ပါ။ MPEG 3 ဆိုတာကေတာ႔ Moving Picture Expert GroupVersion 1 , Layer 3 ျဖစ္ပါတယ္။ .cda ဆိုတာတစ္ခုရွိပါေသးတယ္။ သူကေတာ႔ CD ေပၚမွာပဲ run ႏိုင္တဲ႔ format ျဖစ္ပါတယ္။သူကေတာ႔ ကြန္ပ်ဴတာေပၚမွာ လံုး၀အလုပ္မလုပ္ပါဘူး။

Midi Audio ဆိုတာကေတာ႔ ROM ထဲမွာထည္႔ထားတဲ႔ အသံဖုိင္ေတြပါ။ROM ဆိုတာကလည္းsound card ေပၚမွာပဲ အလုပ္လုပ္ႏိုင္တဲ႔ Sound card ROM ျဖစ္ပါတယ္။ကြန္ပ်ဳတာ system က ROM နဲ႔ဘာမွမဆိုင္ဘာဘူး။ ေနာက္ ROM chip ထဲမွာ wave table လို႔ေခၚတဲ႔ အသံ sample file ေတြကိုထည္႔ထားပါတယ္။

သူ႔ကို ဘယ္လိုသံုးလဲဆိုေတာ႔ midi audio file ေတြဟာ sound card ေပၚက ROM chip ထဲမွာထည္႔ထားတဲ႔ အသံဖိုင္ေတြပါ။
အခုေနာက္ပိုင္းက်ေနာ္တို႔ ဂိမ္းေတြဟာ အရမ္းအဆင္႔ျမင္႔လာပါျပီ။ဒီေတာ႔ သစ္ပင္ခုတ္သံ၊ သစ္ရြက္လႈပ္သံ ေတြကိုပါ အႏုစိတ္လုပ္လာ ၾကပါတယ္။ဒီေတာ႔ ဂိမ္းအၾကီးၾကီးတစ္ခုမွာ အသံအမ်ိဳးမ်ိဳး ထြက္ေနၾကပါတယ္။ ဒီအသံေတြတစ္ခုခ်င္းကိုသာ အသံဖိုင္ေတြနဲ႔ ဂိမ္းထဲကိုထည္႔ထားရင္ က်ေနာ္တို႔ ဂိမ္းတစ္ခုရဲ႔ size ဟာ ေတာ္ေတာ္ၾကီးကိုၾကီးမားပါလိမ္႔မယ္။ ဒီေတာ႔ gameprogrammer ေတြဟာ ဒီလိုထည္႔မယ္႔အစား ROM chip ထဲက ဘယ္အသံ sample ဖုိင္ကိုဘယ္ေလာက္ frequency နဲ႔ထြက္လိုက္ပါဆိုတာ မ်ိဳးေတြကို ေရးလိုက္ပါတယ္။က်ေနာ္တို႔ဟာ ဘယ္အသံကိုမဆို frequency တိုးလိုက္ရင္ေနာက္တစ္ျခားအသံတစ္မ်ိဳးထြက္ျပီး frequency ျမွင္႔လိုက္ရင္ ေနာက္တစ္ျခားမတူတဲ႔ အသံတစ္မ်ိဳးထြက္ပါတယ္။ဒီသေဘာတရားကို game programmer
ေတြက သေဘာခ်ျပီး အသံုးျပဳထားတာျဖစ္ၾကပါတယ္။

No comments: